Right Web

Tracking militarists’ efforts to influence U.S. foreign policy

The Media War

As the George W. Bush administration struggles through its last two years in office, it appears that the agenda of neoconservative ideologues has...

Print Friendly

As the George W. Bush administration struggles through its last two years in office, it appears that the agenda of neoconservative ideologues has finally lost its appeal among strategic parts of the U.S. foreign policy apparatus.

But as their influence has waned at the Pentagon and State Department, neo-conservative hawks have taken charge on the battlefield of public diplomacy.

Intent on fixing what American Enterprise Institute (AEI) fellow Joshua Muravchik termed Bush’s "public diplomacy mess," right-wing hawks have gained control of the weapons in the "war of ideas": U.S. government-funded and supported media outlets such as Voice of America (VOA), Al-Hurra, and Radio Farda, which broadcast to the Middle East and aim to offer an alternative view of the news.

The recent appointment of Jeffrey Gedmin, a veteran neoconservative polemicist, as the director of Radio Free Europe/ Radio Liberty (RFE), and a smear campaign that led to the recent resignation of Larry Register, Al-Hurra’s former news director, appear to herald a turn toward more ideologically rigid programming.

As a result, viewers and listeners of U.S.-supported media in the Middle East are being exposed to a tougher ideological line that endorses the hallmarks of the neoconservative agenda—regime change and interventionist policies in the region.

"No group other than neocons is likely to figure out how to do that," wrote Muravchik, in a December 2006 article in Foreign Policy magazine entitled "Operation Comeback," a reference to the declining influence of neoconservatives in the Bush administration. "We are, after all, a movement whose raison d’etre was combating anti-Americanism in the United States. Who better then to combat it abroad?"

In a widely circulated e-mail memo sent to White House adviser Karl Rove in July 2006 and obtained by the Inter Press Service, the former Republican Speaker of the House Newt Gingrich also criticized the State Department’s inability to manage the information campaign advocating U.S. foreign policy interests in the region.

He called on Karen Hughes, undersecretary for Public Diplomacy and Public Affairs at the State Department, to "run the information operation aimed at delegitimizing Syria, Iran, and Hezbollah every day."

Earlier this year, a report authored by Ladan Archin, head of the Pentagon’s Iran directorate who in the run-up to the Iraq War worked in the agency’s controversial Office of Special Plans, charged that both VOA’s Persian TV service and Radio Farda, a Persian-language radio station that broadcasts from Prague and Washington, were too soft in the their criticism of Iran’s regime.

Archin’s report, which was obtained by the McClatchy Newspapers Washington bureau, complained that, while VOA’s Persian TV service "often invites guests who defend the Islamic Republic’s version of issues, it consistently fails to maintain a balance by inviting informed guests who represent another perspective on the same issue."

With the neoconservative drums beating inside the Washington Beltway, the reshuffling of key positions at RFE and Al-Hurra came as no surprise.

Secretary of State Condoleezza Rice announced in February a major initiative to promote democracy in Iran, including $50 million to increase Persian-language television broadcasts.

Congress also appropriated $21.4 million to expand VOA’s Persian television programming to 12 hours a day, and $14.7 million more for Radio Farda (which means "tomorrow" in Farsi).

In early 2007, the Broadcasting Board of Governors’ chairman, Kenneth Tomlinson, named Gedmin, a former AEI fellow and a founding member, along with Vice President Dick Cheney and former Pentagon chief Donald Rumsfeld, of the Project for the New American Century, as RFE’s director. Gedmin’s new job gave him control over Radio Farda and Voice of America. Some listeners have since noted changes in the tone and content of their programming.

A June 14 VOA broadcast in Persian, for example, featured an original interview with AEI fellow and leading neoconservative Richard Perle on the future of democracy in Iran, as well as a roundtable discussion with Shahryar Ahi, chief organizer of a conference of Iranian opposition groups in Paris. Ahi, an informal liaison during the 1970s between the Shah of Iran Mohammed Reza Pahlavi and the White House, currently works with the Shah’s 45-year-old, Washington-based son, Reza Pahlavi.

Radio Farda has featured three exclusive and well-publicized interviews with Perle, Michael Rubin, yet another AEI fellow, and Pahlavi, according to Hossein Derakhshan, an Iranian blogger whose weblog, hoder.com, is widely read.

As the Bush administration ramps up its offensive against Iran’s regime through VOA and Radio Farda, neoconservatives have also taken aim at Al-Hurra, a U.S.-sponsored Arabic-language satellite television station that broadcasts to 22 countries across the Middle East on an annual budget of more than $70 million.

In early June, Register resigned from Al-Hurra after less than six months on the job, in the wake of a series of public attacks against him and the station’s allegedly anti-U.S. content by neoconservative columnist Joel Mowbray in the opinion pages of the Wall Street Journal.

Mowbray complained that Register was directly responsible for most Al-Hurra broadcasts that, among other things, carried Hezbollah leader Hassan Nasrallah’s December 2006 speech in its entirety, reported uncritically on last year’s Holocaust conference in Iran, and referred to the establishment of Israel in 1948 as "al Naqba," which means "catastrophe" in Arabic.

"Our taxpayer-financed Arabic network was set up to counter Al-Jazeera, not echo it," he wrote.

Since its launch in 2004, Al-Hurra had served as the centerpiece of Washington’s "aggressive post-9/11 courtship of the Arab world" and was "fulfilling its mission" until it hired Register, according to Mowbray.

Yet Register’s predecessor, Mouafac Harb, resigned a month after a scathing report from the U.S. Government Accountability Office (GAO) found that Al-Hurra lacked "a comprehensive, long-term strategic plan" and criticized its reported audience statistics.

Register, a veteran producer and vice president who worked at CNN for 20 years, was supposed to boost the profile of the station, win audience share, and generate political debate. But his attempts to appeal to an Arab audience ostensibly went against the goals of the neoconservative establishment in Washington.

"The conservative crusade against Register demonstrates one of the great difficulties facing any official American broadcasting in the Middle East," wrote Marc Lynch, a professor at George Washington University whose blog, abuaardvark.com, on Arab media and politics is widely read in Washington, in Britain’s Guardian newspaper.

"To be a free and credible media outlet means allowing critics of American policy to speak and covering news that might make America look bad," he noted.

Khody Akhavi is a writer for the Inter Press Service.


Khody Akhavi, "The Media War," Right Web Analysis (Somerville, MA: International Relations Center, June 28, 2007).

Share RightWeb

Featured Profiles

Rep. Mike Pompeo (R-KS), President Trump’s nominee for secretary of state to replace Rex Tillerson, is a “tea party” Republican who previously served as director of the CIA.

Richard Goldberg is a senior adviser at the Foundation for Defense of Democracies who served as a foreign policy aide to former Sen. Mark Kirk (R-IL).

Reuel Marc Gerecht, a senior fellow at the Foundation for Defense of Democracies, has been advocating regime change in Iran since even before 9/11.

John Hannah, Dick Cheney’s national security adviser, is now a leading advocate for regime change in both Iran and Syria based at the Foundation for Defense of Democracies.

Dennis Ross, a U.S. diplomat who served in the Obama administration, is a fellow at the “pro-Israel” Washington Institute for Near East Policy.

Sheldon Adelson is a wealthy casino magnate known for his large, influential political contributions, his efforts to impact U.S. foreign policy discourse particularly among Republicans, and his ownership and ideological direction of media outlets.

Sen. Marco Rubio (R-FL) is known for his hawkish views on foreign policy and close ties to prominent neoconservatives.

For media inquiries,
email rightwebproject@gmail.com

From the Wires

Print Friendly

North Korea and Iran both understand the lesson of Libya: Muammar Qaddafi, a horrifyingly brutal dictator, gave up his nuclear weapons, was eventually ousted from power with large-scale US assistance, and was killed. However, while Iran has a long and bitter history with the United States, North Korea’s outlook is shaped by its near-total destruction by forces led by the United States in the Korean War.

Print Friendly

Europe loathes having to choose between Tehran and Washington, and thus it will spare no efforts to avoid the choice. It might therefore opt for a middle road, trying to please both parties by persuading Trump to retain the accord and Iran to limit missile ballistic programs and regional activities.

Print Friendly

Key members of Trump’s cabinet should recognize the realism behind encouraging a Saudi- and Iranian-backed regional security agreement because the success of such an agreement would not only serve long-term U.S. interests, it could also have a positive impact on numerous conflicts in the Middle East.

Print Friendly

Given that Israel failed to defeat Hezbollah in its war in Lebanon in 2006, it’s difficult to imagine Israel succeeding in a war against both Hezbollah and its newfound regional network of Shiite allies. And at the same time not only is Hezbollah’s missile arsenal a lot larger and more dangerous than it was in 2006, but it has also gained vast experience alongside its allies in offensive operations against IS and similar groups.

Print Friendly

Donald Trump should never be excused of responsibility for tearing down the respect for truth, but a foundation for his flagrant falsifying is the fact that many people would rather be entertained, no matter how false is the source of their entertainment, than to confront truth that is boring or unsatisfying or that requires effort to understand.

Print Friendly

It would be a welcome change in twenty-first-century America if the reckless decision to throw yet more unbelievable sums of money at a Pentagon already vastly overfunded sparked a serious discussion about America’s hyper-militarized foreign policy.

Print Friendly

President Trump and his advisers ought to ask themselves whether it is in the U.S. interest to run the risk of Iranian withdrawal from the nuclear agreement. Seen from the other side of the Atlantic, running that risk looks dumb.