Right Web Analysis

The Media War

By Khody Akhavi | June 28, 2007

As the George W. Bush administration struggles through its last two years in office, it appears that the
agenda of neoconservative ideologues has finally lost its appeal among strategic parts of the U.S. for-

eign policy apparatus.

But as their influence has waned at the Pentagon and
State Department, neo-conservative hawks have taken
charge on the battlefield of public diplomacy.

Intent on fixing what American Enterprise Institute (AEI)
fellow Joshua Muravchik termed Bush’s “public diploma-
cy mess,” right-wing hawks have gained control of the
weapons in the “war of ideas”: U.S. government-funded
and supported media outlets such as Voice of America
(VOA), Al-Hurra, and Radio Farda, which broadcast to the
Middle East and aim to offer an alternative view of the
news.

The recent appointment of Jeffrey Gedmin, a veteran
neoconservative polemicist, as the director of Radio Free
Europe/ Radio Liberty (RFE), and a smear campaign that
led to the recent resignation of Larry Register, Al-Hurra’s
former news director, appear to herald a turn toward
more ideologically rigid programming.

As a result, viewers and listeners of U.S.-supported media
in the Middle East are being exposed to a tougher ideo-
logical line that endorses the hallmarks of the neoconser-
vative agenda—regime change and interventionist poli-
cies in the region.

“No group other than neocons is likely to figure out how
to do that,” wrote Muravchik, in a December 2006 article
in Foreign Policy magazine entitled “Operation
Comeback,” a reference to the declining influence of
neoconservatives in the Bush administration. “We are,
after all, a movement whose raison d’etre was combating
anti-Americanism in the United States. Who better then
to combat it abroad?”

In a widely circulated e-mail memo sent to White House
adviser Karl Rove in July 2006 and obtained by the Inter
Press Service, the former Republican Speaker of the
House Newt Gingrich also criticized the State
Department’s inability to manage the information cam-
paign advocating U.S. foreign policy interests in the
region.

RIGHT WEB

He called on Karen Hughes, undersecretary for Public
Diplomacy and Public Affairs at the State Department, to
“run the information operation aimed at delegitimizing
Syria, Iran, and Hezbollah every day.”

Earlier this year, a report authored by Ladan Archin, head
of the Pentagon’s Iran directorate who in the run-up to
the Iraq War worked in the agency’s controversial Office
of Special Plans, charged that both VOA's Persian TV serv-
ice and Radio Farda, a Persian-language radio station that
broadcasts from Prague and Washington, were too soft in
the their criticism of Iran’s regime.

Archin’s report, which was obtained by the McClatchy
Newspapers Washington bureau, complained that, while
VOA's Persian TV service “often invites guests who
defend the Islamic Republic’s version of issues, it consis-
tently fails to maintain a balance by inviting informed
guests who represent another perspective on the same
issue.”

With the neoconservative drums beating inside the
Washington Beltway, the reshuffling of key positions at
RFE and Al-Hurra came as no surprise.

Secretary of State Condoleezza Rice announced in
February a major initiative to promote democracy in
Iran, including $50 million to increase Persian-language
television broadcasts.

Congress also appropriated $21.4 million to expand
VOA’s Persian television programming to 12 hours a day,
and $14.7 million more for Radio Farda (which means
“tomorrow” in Farsi).

In early 2007, the Broadcasting Board of Governors’
chairman, Kenneth Tomlinson, named Gedmin, a former
AEI fellow and a founding member, along with Vice
President Dick Cheney and former Pentagon chief
Donald Rumsfeld, of the Project for the New American
Century, as RFE’s director. Gedmin’s new job gave him
control over Radio Farda and Voice of America. Some

exposing the architecture of power that's changing our world




listeners have since noted changes in the tone and con-
tent of their programming.

A June 14 VOA broadcast in Persian, for example, fea-
tured an original interview with AEI fellow and leading
neoconservative Richard Perle on the future of democra-
cy in Iran, as well as a roundtable discussion with
Shahryar Ahi, chief organizer of a conference of Iranian
opposition groups in Paris. Ahi, an informal liaison dur-
ing the 1970s between the Shah of Iran Mohammed
Reza Pahlavi and the White House, currently works with
the Shah’s 45-year-old, Washington-based son, Reza
Pahlavi.

Radio Farda has featured three exclusive and well-publi-
cized interviews with Perle, Michael Rubin, yet another
AEI fellow, and Pahlavi, according to Hossein
Derakhshan, an Iranian blogger whose weblog,
hoder.com, is widely read.

As the Bush administration ramps up its offensive against
Iran’s regime through VOA and Radio Farda, neoconserv-
atives have also taken aim at Al-Hurra, a U.S.-sponsored
Arabic-language satellite television station that broadcasts
to 22 countries across the Middle East on an annual
budget of more than $70 million.

In early June, Register resigned from Al-Hurra after less
than six months on the job, in the wake of a series of
public attacks against him and the station’s allegedly
anti-U.S. content by neoconservative columnist Joel
Mowbray in the opinion pages of the Wall Street Journal.

Mowbray complained that Register was directly responsi-
ble for most Al-Hurra broadcasts that, among other
things, carried Hezbollah leader Hassan Nasrallah’s
December 2006 speech in its entirety, reported uncriti-
cally on last year’s Holocaust conference in Iran, and

referred to the establishment of Israel in 1948 as “al
Nagba,” which means “catastrophe” in Arabic.

“Our taxpayer-financed Arabic network was set up to
counter Al-Jazeera, not echo it,” he wrote.

Since its launch in 2004, Al-Hurra had served as the cen-
terpiece of Washington’s “aggressive post-9/11 courtship
of the Arab world” and was “fulfilling its mission” until it
hired Register, according to Mowbray.

Yet Register’s predecessor, Mouafac Harb, resigned a
month after a scathing report from the U.S. Government
Accountability Office (GAO) found that Al-Hurra lacked “a
comprehensive, long-term strategic plan” and criticized
its reported audience statistics.

Register, a veteran producer and vice president who
worked at CNN for 20 years, was supposed to boost the
profile of the station, win audience share, and generate
political debate. But his attempts to appeal to an Arab
audience ostensibly went against the goals of the neo-
conservative establishment in Washington.

“The conservative crusade against Register demonstrates
one of the great difficulties facing any official American
broadcasting in the Middle East,” wrote Marc Lynch, a
professor at George Washington University whose blog,
abuaardvark.com, on Arab media and politics is widely
read in Washington, in Britain’s Guardian newspaper.

“To be a free and credible media outlet means allowing
critics of American policy to speak and covering news
that might make America look bad,” he noted.

Khody ARhavi is a writer for the Inter Press Service.

Published by the Right Web of the International Relations Center (IRC, online at www.irc-online.org). Copyright © 2007, International

Relations Center. All rights reserved.

The Right Web

“Exposing the architecture of power that’s changing our world”

Recommended citation:

Khody Akhavi, "The Media War," Right Web Analysis (Silver City, NM: International Relations Center, June 28, 2007).

Web location:
http://rightweb.irc-online.org/rw/4342

Production Information:

Writer: Khody Akhavi
Editor: Right Web
Layout: Chellee Chase-Saiz

p. 2

Printed on Recycled Paper t”



